måndag 8 juni 2009

Europaparlamentsvalet - en stor besvikelse!

För oss socialdemokrater i Sigtuna kommun är resultatet i Europaparlamentsvalet en stor besvikelse. Vi hade hoppats på ett bättre resultat både nationellt och lokalt, det är ingen tvekan om det.

Jag har för egen del inte hunnit göra någon djupare analys, men tycker att vi ur ett nationellt perspektiv har oss själva att skylla i mångt och mycket. Det handlar både om politiskt innehåll och om några riktigt tydliga strategiska misstag i metodval och målgrupper.

Även om jag är långt ifrån objektiv, vill jag ge våra lokala valrörelse i Sigtuna kommun klart godkänt. Det blir också tydligt när man ser till resultatet i regionen. Även om vi är långt ifrån nöjda med vårt resultat konstateras att vi bland kommunerna i länet gör bland de bästa S-resultaten, och det gäller även förändringen sedan förra valet. Vi har stått emot högervindar förr, den här gången gjorde vi det inte fullt ut.

Till den socialdemokratiska partiledningen riktar jag ett krav - se till att vårt parti skaffar sig en politik och företrädare som kan attrahera storstadsväljarna. När vi är fjärde största parti i huvudstaden krävs det åtgärder. Och det snabbt och rejält!

Gratulationer riktar jag till Folkpartiet och Miljöpartiet för mycket fina valresultat.

Tack riktar jag till de fantastiska S-valarbetarna. Vi har lagt grunden för en framgångsrik valrörelse 2010!

0 kommentarer:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and BMW Cars. Powered by Blogger