onsdag 27 oktober 2010

(M) i Sigtunas nya kommunstyrelsegrupp klar - hur tänkte de nu?

Moderaterna i Sigtuna kommun har nu beslutat vilka som ska representera dem i kommunstyrelsen. Med anledning av det kan jag inte undgå att göra följande reflextioner:

Moderaterna i Sigtuna kommun har just gjort ett katastrofval. I sin absolut starkaste region, och dessutom med en stor framgång på riksplanet, lyckades de inte ens behålla sin ställning i kommunen, utan backade. Det finns flera orsaker till det. De två främsta är naturligvis avsaknaden av en bra och trovärdig kommunpolitik samt att vi socialdemokrater lokalt har fört en politik som även tilltalat borgerliga väljare i mycket stor utsträckning.

Det var få, för att säga ingen, som trodde att teamet från 2006; oppositionsrådet Lars-Göran Sörqvist, valledaren Lars Bärlund och politiske sekreteraren Patrik M Andersson skulle få efterträdare som skulle lyckas sämre. Men det fick de. Oppositionsrådet Henrik Kelfve, valledaren Helle Nyman Ahlqvist och politiske sekreteraren Robert Skölin stod för den bedriften.

Som förklaring till moderaternas katastrofval i kommunen ska utöver den misslyckade politiken även läggas väljarna generellt uppfattade att deras företrädare inte till närmelsevis speglade dem de ska företräda:

- hög medelålder
- bedrövlig jämställdhet med kraftig mansdominans
- extrem underrepresentation med företrädare från den största orten Märsta
- undermålig mångfaldsrepresentation med mycket få företrädare med annan bakgrund än den svenska

Moderaterna i Stockholmsregionen är idag ett stort och oerhört proffesionellt parti. Mycket skickliga, måste jag säga. Därför förväntar jag mig en ny, energisk och stark utmanare i det lokala moderatpartiet. Något som jag känner respekt inför.

När jag igår tog del av Moderaternas nominering till kommunstyrelsen blev jag mot bakgrund av detta mycket förvånad. Det präglas nämligen av:

- hög medelålder
- bedrövlig jämställdhet med kraftig mansdominans
- extrem underrepresentation med företrädare från den största orten Märsta
- undermålig mångfaldsrepresentation med mycket få företrädare med annan bakgrund än den svenska


Imorgon beslutar vi socialdemokrater på vårt medlemsmöte vilka som ska företräda invånarna i kommunstyrelsen. Jag hoppas verkligen att vi kan visa på ett tydligt sätt att vi är ett modernare, öppnare och bredare parti än det som Moderaterna i Sigtuna har lyckats prestera - det är samma gamla höger!

0 kommentarer:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and BMW Cars. Powered by Blogger