onsdag 29 juli 2009

Kommunen vann mot vandalerna - dömdes i Hovrätten för skadegörelsen i Valstaskolan. Nu ska kommunen driva en civilrättslig process mot brottslingarna!

Två 16-åriga killar satte på kranarna för fullt och satte igen avloppet med böcker. Det resulterade i att cirka 200 000 liter vatten rann ut i skolan och orsakade omfattande skador. Det ledde till stora problem på skolan och till kostnader på uppskattningsvis över en miljon kronor.

Är du 16 år förstår du vad resultatet av denna handling innebär. Ändå agerade de på ett sätt som har förstört för skolelever och kostat kommunen stora pengar. Det är bedrövligt!
Jag är glad att rättsamhället i det här fallet har handlat snabbt och resolut. Tingsrätten fällde personerna för grov skadegörelse och dömde till 50 timmars samhällstjänst. Domen överklagades till Hovrätten. Nu har Hovrätten fastställt Tingsrättens dom. Jag välkomnar utslaget.
Idag har jag gett förvaltningen i uppdrag att driva frågan vidare civilrättsligt i Tingsrätten. Kommuen ska kräva skadestånd av de personer som fällts för grov skadegörelse.
Jag förväntar mig inte att kommuenen ska få tillbaka något större belopp, men det är en mycket viktigt signal. Kommunledningen vill markera att vi tillåter inte sabotage och kriminella handlingar, varhelst de begås. Jag tror och hoppas att Tingsrätten kommer gå på kommuens linje. I bästa fall kan det resultera i att de två ynglingarnas försäkringsbolag i någon form går in och tar en del av de kostnader som kommuen haft för att återställa skolans lokaler.
För de dömda ungdomarnas del hoppas jag detta blir en ordentlig läxa och att de efter detta tar tag i sina liv och kommer tillbaka och utvecklas till goda samhällsmedborgare. Alla ska få en chans att komma tillbaka!

0 kommentarer:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and BMW Cars. Powered by Blogger