söndag 6 december 2009

Airport Region Conference, Rosersbergs socialdemokratiska förening och samarbetspartierna i Sigtuna kommun

Jag kom hem från Airport Region Conference, ARC, i Amsterdam i fredags kl 20:30. ARC är en samarbetsorganisation för regioner och kommuner i Europa som har en internationell flygplats inom sina gränser. ARC bevakar dessas intressen och påverkar myndigheter och andra organ. Dessutom bedrivs olika projekt för att förbättra näringsliv och miljö i flygplatsregioner, för att nämna något. Sigtuna kommun har varit med i princip sedan ARC bildades. Vår kommunsekreterare Lars Sundblad har lång och bred erfarenhet av ARC-samarbetet, något som vi har stor nytta av i dessa sammanhang. Mer kan du läsa på http://www.airportregions.org/ .

I lördags var det dags för möte i Rosersbergs socialdemokratiska förening, min hemförening inom Socialdemokraterna i Sigtuna kommun. Vi beslutade om medlemsavgift och budget för nästa år och gick igenom aktuella nomineringar till politiska uppdrag. Men framför allt handlade mötet om aktuella rosersbergs-frågor. Vi kunde konstatera att kommunledningen har sett till att det händer väldigt mycket positivt i Rosersberg och att ännu mer är på gång. Vi gick igenom vårt lokala (S)-handlingsprogram för Rosersberg mandatperioden 2006-2010. Vi socialdemokrater kommer kunna möta rosersbergsväljarna i valrörelsen nästa år och säga. "tack för ert stora förtroende, vi har hållit vad vi lovat och söker stöd för fyra år till för att fortsätta utvecklingen av Rosersberg och övriga kommunen."

Innan mötet i lördags hanns jag med en långpromenad med vår hund Harry. Vi gick i området runt Verkaån, framför allt för att jag ville se de dagvattendammar som nu byggt på platsen. Jag kunde konstatera att de förutom att fungera som effektiv renare av vattnet, också kommer bidra till ett värdefullt grönområde med vattenparkskaraktär, likande det vid Måby i Märsta.

Idag har jag varit hemma under förmiddagen och främst ägnat mig åt att tvätta, städa och diska. Sedan var det dags att bege sig till kommunhuset i Märsta för att ha möte med de samarbetspartier som bildar majoritet i Sigtunas kommunfullmäktige. Det var som vanligt bra och konstruktiva diskussioner om frågor på både kort och lång sikt. Vi majoriteten trivs bra tillsamamans och med en stor respekt för de olika partiernas ståndpunkter resonerar vi oss fram till gemensamma ståndpunkter. Och det gå oftast mycket bra. Det är anledningen till att vi aldrig förlorat en omröstning i kommunfullmäktige på sju år.

När nu kvällen närmar sig, och regnet öser ner ute, ska jag tända braskaminen och koppla av. Förhoppninghsvis kommer min sambo snart hem från jobbet så att vi kan äta en bit mat tillsammans.

Snart är det måndag - och full fart igen. Härligt!

0 kommentarer:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and BMW Cars. Powered by Blogger