lördag 14 maj 2011

Idag är det 80 år sedan skotten i Ådalen. Sverige kom att förändras.


Jag har siktet inställt på framtiden. Det vill jag även att mitt parti alltid ska ha. Men vi kan, till skillnad från de flesta andra partier, hitta kraft och inspiration i vår historia. För mig personligen är det oerhört viktigt.

Idag är det 80 år sedan fem arbetare sköts ihjäl av millitären i Ådalen. 5 000 personer gick i demonstrationståget från Folkets Hus i Frånö mot Lunde där de strejkförbrytare som saboterade en rimlig uppgörelse mellan arbetsmarknadens parter. Stor arbetslöshet, fattigdom och hungersnöd rådde. Frustrationen, ilskan och kampviljan var stor.

I spetsen för demonstrationståget fanns tre fanor för de lokala avdelningarna för Socialdemokraterna, Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund och Svenska pappersindustriarbetareförbundet. Tre organisationer i vilka jag själv är, eller har varit, medlem i.

När tåget nådde Lunde öppnade den av länsstyrelsens ditkommenderade millitären eld och fem arbetare sköts ihjäl. Överheten hade talat.

Året efter, 1932, gjorde vi socialdemokrater ett succéval och kom att, med undantag för den så kallade semesterregeringen 1936, inneha folkets förtroende att leda landet i 44 år. Tillsammans skapade vi det mest framstående samhälle som vår civilation har sett.

Idag minns vi Ådalen 1931. Imorgon tar vi sats för nya valsegrar, men framför allt ställer vi oss på frihetens, demokratins och solidaritetens sida.

0 kommentarer:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and BMW Cars. Powered by Blogger