måndag 28 februari 2011

Jag fortsätter som kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna kommun och är beredd att ta ansvar i partiledningen i framtiden


Aftonbladet publicerade lördagen den 26 februari en artikel om mig med rubriken ”Han ska rädda S”. På aftonbladet.se publicerades samma artikel på följande länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/socialdemokraterna/article8628143.ab

Artikeln handlar om att jag förts fram som en person som kan ingå i socialdemokratiska partiets ledning efter kongressen. Posten som partisekreterare eller en funktion som tar sig an den ekonomiska politikens utformning och hur den ska kommuniceras, har i detta sammanhang nämnts.

Jag vill vara tydlig med att jag gärna vill vara med och bidra till den nystart, inte omstart, som partiet nu behöver. I det arbetet tar jag med framgångarna som Socialdemokraterna i Sigtuna kommun har av tre valsegrar i rad, i det annars så borgerligt dominerade Stockholms län, liksom den politik och organisation som gjort att vi förbättrat våra valresultat med tio procentenheter på åtta år.

En del har av detta dragit slutsatsen att jag, om det överhuvudtaget skulle bli aktuellt, ska lämna posten som kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna kommun. Det stämmer inte. Jag trivs väldigt bra med att vara kommunalråd och det mycket goda valresultatet, många personröster och den största positiva röstsplittringen för S i landet inspirerar mig till att fortsätta mitt uppdrag. Framför allt är det dock alla de utmaningar som ligger framför oss som är viktigast.
Alldeles oavsett min roll i framtiden är det viktigt att partiets ledning består av personer med olika ansvarsområden i politiken. Därför består vårt verkställande utskott av personer som verkar som kommunalråd, riksdagsledamöter eller fackliga företrädare. När vi är i regeringsställning ingår alltid även statsråd. Partisekreteraren har i modern tid nästan uteslutande även varit statsråd eller riksdagsledamot.

0 kommentarer:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and BMW Cars. Powered by Blogger