söndag 21 augusti 2011

Fullsatt, folkligt och festligt när Juholt talade i Västertorp


Under mitt intensiva program idag söndag, som började med ett anförande på politisk sommarskola i Värmdö och som avslutades med invidning av vattensportcentrum i Sigtuna, hann jag med en snabbvisit i Västertorp.

Socialdemokraternas partiordförande Håkan Juholt bor i 50-talsförorten Västertorp under arbetsveckorna i riksdagen. Annars ärju hans ”riktiga” hem beläget i småländska Oskarshamn. Parkleken i Västertorp var också platsen för Juholts första sommartal som partiordförande.

Arrangemanget med sång, musik, fika och aktiviteter för barnen började vid 11-tiden och kl 13 var det dags för talet. Det var mycket mer folk än jag trott, cirka 3 000 personer (10 gånger fler än de som lyssnade på moderatledarens sommartal i Gustavsberg dagen innan),och hög stämning. Eftersom jag skulle vidare till Sigtuna hann jag lyssna endast i 10 minuter, men har tagit fel av talet i efterhand.

Här kan du se hela talet.
Jag menar att det nu finns två tytdliga alternativ i politiken; en regering som recenserar den ekonomisk-politiska utvecklngen och som saknar idéer för framtiden (allt kan väl ändå inte handla om moms på krogen eller ett femte jobbskatteavdrag eller inte?) och en socialdemokrati med ett tydligt budskap om att rusta Sverige och dess invånare inför framtiden genom satsningar på utbildning, bostäder och infrastruktur.

För mig var satsningarna på Stockholmsområdet som Juholt aviserade speciellt glädjande, till exempel utbyggd tunnelbana, fler bostäder och en investeringsstimulans för många fler studentbostäder.


Fortsätt så Håkan!

0 kommentarer:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and BMW Cars. Powered by Blogger