söndag 9 oktober 2011

Skånela IF i fortsatt serieledning i handbollens allsvenska. Valsta Syrianska IK åker ur fotbollens division 1 Norra.

28-28 blev det mellan Skånela och Helsingborg i fullsatta Vikingahallen. Skånela som ledde hela matchen borde ha vunnit. Vi behåller dock serieledningen.

Idag har jag varit och kollat på lokal idrott. Något som jag som sportintresserad gillar mycket, men som det alltför sällan ges tid till.


Jag började med handboll i Vikingahallen. Tabellettan och hemmalaget Skånela IF tog i emot tabelltvåan OV Helsingborg i en rafflande match i fullsatta Vikinghallen. Skånela ledde i princip hela matchen. Men Helsingborg fick ordning på försvarsspelet i andra halvlek. Matchen slutade 28-28, vilket var mycket snöpligt för oss i hemmapubliken. Det betyder dock fortsatt serieledning för nykomlingarna Skånela IF i allsvenskan. Det är starkt! Tack också för ett fint arrangemang i Vikingahallen, mycket välordnat och proffsigt, som vanligt.

Över tusen personer såg Valsta Syrianska besegra Dalkurd på Midgårdsvallen. Tyvärr räcker det inte för att hålla sig kvar i division 1.

Efter handbollen gick jag ett stycke västerut i Tingvalladalen, till Midgårdsvallen. Där mötte bottenlaget Valsta Syrianska IK gästande topplaget Dalkurd.

När jag kom till Midgårdsvallen hade det gått tjugo minuter av matchen och Dallkurd ledde med 1-0. Det betydde att de just då var serieledare och med mycket goda chanser att gå upp i Superettan. Valsta Syrianska vände dock matchen inför över 1000 personer i publiken, och vann med hela 4-2. Nu ser det dock tyvärr inte ut att räcka, eftersom både Luleå och Akropolis vann sina matchen.

Det blir, om jag förstår det hela rätt, nedflyttning till division 2 för Valsta Syrianskas del. För egen del tycker jag det vore bra om de lokala fotbollsklubbarna kunde försöka göra en gemensam satsning mot division 1 och Superettan i framtiden. Det behövs gemensamma tag om vi ska lyckas få ett Superettan-lag, tror jag.

När jag kom till Tingvalladalen i eftermiddags fanns det inte en enda ledig parkeringsplats. Handboll, fotboll och andra aktiviteter hade lockat många utövare och stor publik till vår idrottsplats, precis så som vi ville ha det när kommunledningen beslutade att förvandla Tingvalladalen till ett sport- och aktivitetsfält. Härligt!

0 kommentarer:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and BMW Cars. Powered by Blogger