måndag 30 april 2012

Missad trafik för skolelever. Förbannad på SL och Arriva!

SL och Arriva är inte populära i Sigtuna kommun idag

Att vara kommunalråd är spännande, intressant och kul. Ofta handlar det dock om att hantera uppkomna problem, av stora och små mått. Det ingår liksom i uppdraget. Eftersom jag nu har ungefär tio års erfarenhet så är det inte heller så att jag hetsar upp mig i onödan när det dyker upp brister och problemställningar som måste tas i tu med.

Idag blev jag emellertid uppriktigt förbannad när jag fick klart för mig att de som sköter skolbusstrafiken, SL genom Arriva, inte hämtade upp skolbarnen på landsbygden som skulle till skolan. Föräldrar som ringde till SL/Arriva fick beskedet att det är klämdag och att det inte kördes några bussar till skolorna.

Det är alltså så att skolbussara till Råbergsskolan (ca 30 elever), Ekillaskolan (63 elever) och Centralskolan (33 elever) uteblivit på morgonen. Barn- och ungdomsförvaltningen fick i uppdrag att ta kontakt med berörda skolor för att säkerställa att alla vårdnadshavare är informerade om det inträffade. Dessutom fick vi besked om att bussarna ska gå tillbaka enligt ordinarie turlista under eftermiddagen.

Döm om min förvåning när jag under eftermiddagen blev uppringd av en morfar som berättade att det inte heller kommit någon buss för att hämta barnbarnet på Råbergsskolan på eftermiddagen!

Det är oprofessionellt och oacceptabelt att hantera en så viktigt verksamhet som skolskjutsar på detta sätt. Jag kräver att SL/Arriva ber berörda elever och föräldrar om ursäkt och tar på sig hela ansvaret för det hela samt naturligtvis ersätter kommunen för utebliven leverans av köpt tjänst!

0 kommentarer:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and BMW Cars. Powered by Blogger